پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 181770
از ادعاي کاهش تورم تا افزايش 2 باره قيمت بنزين/ چرا مردم «کاهش تورم» را احساس نمي کنند؟!‬‎
تاریخ انتشار : 1394/03/23 07:44:36
نمایش : 1250
با طي شدن روزها و ماه‌ها براي پيشبرد مذاکرات هسته‌اي دولت اميد بيشتري به حل مشکلات اقتصادي کشور داشته به طوري که حتي بحران آب ومحيط زيست را در در کشور به تحريم ها گره زده است، اما گذشت زمان و به عقيده بسياري از کارشناسان مسائل اقتصادي مشکلات اقتصادي کشور تنها ناشي از سوء مديريت در کشور بوده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا، دولت روحاني در آستانه دو سالگي قرار گرفته است؛ دوسالي که با فراز و فرودهاي زيادي روبرو بود. با توجه به مشکلات عديده اقتصادي مردم در آستانه انتخابات رياست جمهوري، روحاني با وعده «حل مشکلات اقتصادي در صد روز» پا عرصه رقابت هاي انتخاباتي گذاشت‬‎.

‫وعده اي که در گزارش عملکرد دولت طي صد روزه ابتدايي به خوبي نشان داد، تنها يک شعار انتخاباتي بوده نه يک يک وعده عملي و کارآمد.؛ چرا که با گذشت دو سال از روي کار آمدن دولت يازدهم،‌ همچنان مردم به دنبال مشاهده عيني مهار تورم و کاهش قيمت ها هستند.

روحاني و تيم اقتصادي دولت يازدهم معتقدند که دولت را با تورم بيش از 40 درصدي  تحويل گرفته و آن را به چيزي در حدود زير 15 درصد رسانده اند؛ بر اساس آخرين آمار بانک مرکزي و مسئولان اقتصادي کشور، تورم در ماه هاي اخير به صفر رسيده است.

در اسفند ماه سال گذشته بود که روحاني با بيان اينکه آمار تورم بهمن ماه ۵.۵ درصد بود، اظهار داشت: مرکز آمار اعلام کرد که تورم بهمن ماه امسال صفر است که اين کار بزرگي است و براي اولين‌بار در کشور شاهد آن هستيم.

به دنبال اعلام اين خبر مردم انتظار داشتند تا حداقل بازار شب عيد به صورت کنترل شده باشد و قيمت هاي فضايي شب عيد، قدرت خريد آنها را پايين نياورد؛ اما آنچه که در عمل ديده شد، افزايش يک باره قيمت ها در شب عيد بود.

برخلاف اين که هر ماه خبر کاهش نرخ تورم از سوي نهاهاي مسئول اعلام مي شود، اما مردم براي تامين نيازهاي اساسي خود با مشکل رو به رو هستند.

اين در حالي بود که از ابتداي شروع مذاکرات، دولت يازدهم با گره زدن معيشت مردم و مشکلات اقتصادي به نتيجه مذاکرات و رفع تحريم‌ها با هر مرحله از مذاکرات اميدهاي زيادي را درباره بهبود اوضاع اقتصادي به مردم مي‌داد.

با گذشت زمان مذاکرات نه تنها قيمت ها کاهش نيافته بلکه افزايش قيمت ها تا حدي پيش رفت که طي دوسال گذشته چندين بار قيت حامل هاي انرژي افزايش پيدا کرد که همين موضوع موجب گراني ديگر اجناس هم شد.

آزاد شدن قيمت بنزين، کاهش نرخ سودهاي بانکي، افزايش يکباره قيمت نان، ناياب شدن برخي از ميوه ها و افزايش قيمت آنهاو ... تنها نمونه هايي از افزايش هاي يکباره قيمت ها طي دو سال گذشته است که نشان مي دهد روحاني وعده هاي انتخاباتي خود را به فراموشي سپرده است.

 

گران شدن قيمت نان در پيچ و خم تصميمات دولتي

 نان يکي از محصولاتي است که در زندگي مردم بيشترين استفاده را داشته و افزايش قيمت آرد موجب مي شود تا ديگر محصولاتي که به هر نحوي با آرد در ارتباط هستند،‌گران شود.

هرچند تجربه بازار در کشور ما نشان مي دهد که با گران شدن برخي محصولات مانند نان، ساير کالاها نيز گران مي‌شود اما دولت يازدهم در اقدامي عجيب با برداشتن يارانه آرد، موجب افزايش حداقل 30درصدي قيمت اين محصول شد.

اين در حالي است که به خاطر آزادپز شدن برخي از نانوايي ها، قيمت نان سفره برخي از استان هاي کشور حتي تا 120 درصد هم افزايش پيدا کرد.

اين در حالي است که طي هفته هاي گذشته زمزمه هاي گراني دوباره نان به گوش مي رسد تا جايي که اخبار ضد و نقيضي در خصوص احتمال افزايش قيمت و يا آزادسازي همه نانوايي ها وجود دارد که متاسفانه مسئولان وزارت صنعت و اعضاي کارگروه ملي نان هم هنوز پاسخ دقيقي به آن نداده اند.

در گروه غلات و حبوبات هم شاهد افزايش قيمت حدود 10 تا 15 درصدي اکثر حبوبات از جمله لپه و عدس و لوبيا بوده ايم. برنج هم که علي رغم ممنوعيت در واردات همچنان درصدر کالاهاي وارداتي کشاورزي کشور به شمار مي رود. با وجود ثبات قيمتي که در بخش برنج هاي خارجي وجود دارد، اما با افزايش قيمت حدود 10 درصدي نوع ايراني آن در يک سال گذشته رو به رو بوده است.

جدول واردات حبوبات تنها در يک روز از يک بندر در کشور

 

لبنيات و گوشت، کمرنگ تر از هميشه در سبد غذايي مردم

در برهه اي از زمان طي چند ماه گذشته، قيمت لبنيات نيز افزايش چشم گيري داشت، به طوري که با يک محاسبه سر انگشتي بسياري از کارشناسان تغذيه اعلام کردند با توجه به کم بودن ميزان استفاده از لبنيات در سبد غذايي مردم اين اقدام منجر به کاهش بسيار چشمگير قدرت خريد مردم براي لبنيات شده و نقش لبنيات در سبد غذايي مردم بسيار کمرنگ شده که به مرور زمان مشکلات بيشتري براي مردم به وجود مي‌آيد.

از طرف ديگر گوشتهاي گوساله، گوسفند و مرغ هم طي افت و خيزهاي زيادي طي يک و نيم سال گذشته چندين بار افزايش قيمت داشته تا جايي که قيمت مرغ به هر کيلو بالاي ده هزار تومان هم در ماه هايي از سال رسيد.

هرچند در برهه هايي از زمان قيمت مرغ 100 درصد افزايش داشت اما ميانگين افزايش قيمت مرغ در يک و نيم سال گذشته حدود 50 درصد است.

طبق آمار به دست آمده از ميزان افزايش قيمت گوشت، به طور ميانگين قيمت لبنيات و گوشت تا بيش از 15 درصد نيز افزايش داشته است؛ از طرف ديگر دامداران با مشکلات زيادي رو به رو هستند و واردات گوشت هاي يخ زده به ويژه گوشت ماهي و بوفالو در ماه هاي ديگر به شدت افزايش يافته است؛ اين در حالي است که همين ميزان ارز تعلق گرفته به واردات مي‌تواند کمک زيادي به رونق دامداري در کشور داشته باشد.

گروه روغن و چربي ها هم از موج افزايش قيمت ها در امان نماند به طوري که انواع روغن هاي جامد، مايع و سرخ کردني به طور ميانگين 30 درصد نسبت به سال گذشته گرانتر شده اند و افزايش قيمت دوباره آن ها هم در حال حاضر با چراغ سبز سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان رو به رو شده است.

 

ميوه هايي که به عنوان کالاي لوکس به فروش رسيدند!

در حالي که دولت اعلام کرد که براي کنترل بازار ميوه برنامه هاي گسترده اي در پيش گرفته است، باز هم بازار ميوه شب عيد با مشکلات زيادي رو به رو شد.

اين در حاي بود طي همين چند روز گذشته روحاني گفت: کاري مي کنيم که قيمت ميوه ساعت 8 صبح با 10 صبح فرقي نداشته باشد، اما سير صعودي قيمت ميوه و تره بار باعث شد تا برخي از ميوه ها با عنوان کالاي لوکس به فروش برسند.

قيمت برخي از ميوه هاي نوبرانه بيش از 2 برابر نسبت به سال گذشته افزايش قيمت داشت تا به اين ترتيب حتي برخي از اين ميوه ها تا هر کيلو 40 هزار تومان به فروش برسند.

از طرف ديگر واردات ميوه هاي لوکس مانند انگور خارجي اين محصول را تا هر کيلو 60 هزارتومان هم در بازار قيمت گذاري کرد.

بر اساس آمار رسمي برخي از سايت ها، قيمت ميوه طي يک سال گذشته به بيش از 100 درصد افزايش رسيده است.

اين در حالي است که نبود مديريت کافي بر روند واردات و صادرات ميوه منجر به بروز مشکلات قيمتي در ميوه ها شده است؛ به طوري که از يک طرف ميوه هاي لوکس با قيمت هاي بالا وارد کشور شده و از طرف ديگر ميوه هاي داخلي با قيمت حتي کمتر از فيمت آب مصرفي به خارج از کشور صادر مي شوند تا قيمت اين ميوه ها در داخل با افزايش چشمگيري مواجه شود که نمونه آن را مي توان در خصوص صادرات هندوانه به کشورهاي عربي مشاهده کرد.

قيمت خشکبار هم مانند ميوه با افزايش قيمت قابل توجهي رو به رو بوده است به شکلي در بسياري از موارد آن تا 70درصد افزايش قيمت را تجربه کردند، اما به طور ميانگين خشکبار 35 درصد نسبت به يکسال گذشته گران تر شده است.

 

پوشاک قاچاق اما گران بر تن مردم

پوشاک مردم نيز يکي از اقلام کالاهايي است که قدرت خريد مردم براي تهيه آن بسيار اهميت دارد؛ جولان اجناس قاچاق در بازار در يکسال و نيم اخير مانند گذشته بسيار فزاينده بوده و در کنار اين مسئله مردم نسبت به يکي دو سال گذشته لباس هاي گرانتري را هم خريده اند.

با افزايش قيمت پارچه در حدود 30 درصد نسبت به سال گذشته، قيمت پوشاک هم با توجه به عواملي مانند اجرت دوخت چيزي در حدود 40 درصد نسبت به سال گذشته گران شد. در اين ميان انعقاد قرارداد تعرفه ترجيحي ميان ايران و ترکيه که به واردات قانوني پوشاک هم دامن زد و همچنين برگزاري نمايشگاه پوشاک ترکيه در تهران روزگار توليد کنندگان را بدجوري تيره و تار کرد.

قيمت کفش هم بنا به اعلام بانک مرکزي به طور ميانگين در حدود 45 درصد افزايش قيمت داشته است تا مردم مطابق معمول کفش هاي گرانتري را نسبت به سال گذشته اش بپوشند يا ناچار شوند از کفش هاي قاچاق استفاده کنند.

بسياري از توليد کنندگان پارچه و لباس در داخل کشور مجبور هستند کالاهاي خود را با مارک هاي خارجي به فروش برسانند؛ اما از طرف ديگر بازار واردات در اين محصول هم بسيار داغ بوده، به طوري که هر روز بيش از چند کشتي پارچه و البسه در بنادر کشور پهلوگيري مي کنند که حتي چادر خارجي را براي ايرانيان به ارمغان مي‌اورند تا هم ضربه به پيکره توليدکننده زده و هم تب خريد و افزايش قيمت را در بازار ايران رقم زده باشند.

 

قيمت حامل‌هاي انرژي؛ شاه کليد افزايش قيمت‌ خدمات

افزايش قيمت حامل هاي انرژي مانند آب، گاز، برق و حتي تعرفه هاي مخابرات منجر به ورود يک موج جديد گراني به کشور شد؛ در حالي که مسئولين دولتي بارها اعلام کردند که قيمت گاز و برق افزايشي نخواهد داشت در سال جديد براي دومين بار قيمت‌ها افزايش يافت.

افزايش 35 درصدي قيمت گاز، افزايش 30 درصدي قيمت برق، افزايش 20 درصدي قيمت آب و ... طبق آمار رسمي کشور افزايش خدمات ساختماني را هم رقم زد؛ اين افزايش قيمت براي برخي از استان هاي سردسيري کشور قبوض 800 هزار توماني گاز براي يک ماه را به همراه داشت که مشکلاتي را براي خانواده ها فراهم کرد.

 

با عدم پيگيري خواسته هاي مردم در خصوص مسکن مهر و حاشيه هايي که دولت يازدهم براي مسکن مهر به وجود آورد، مسکن نيز با مشکلات زيادي همراه شد به طوري که اجاره نشينان در خرداد ماه سال جاري نسبت به سال گذشته افزايش 40 درصدي اجاره بها را شاهد بودند.

اين در حالي بود که کاهش نرخ سودهاي بانکي صاحب خانه ها را مجاب به دريافت کرايه بالاتر از اجاره نشينان کرد تا فشار ديگري از سوي بي تدبيري هاي دولت بر زندگي مردم وارد شود.

 

افزايش قيمت بنزين طي ماه هاي گذشته و همچنين آزاد شدن قيمت آن منجر به افزايش نرخ کرايه هاي تاکسي و خدمات شهري شد تا جايي که برخي از هزينه هاي حمل و نقل طي يک سال بيش از 40 درصد افزايش قيمت داشته است.

افزايش 50 درصدي قيمت هواپيما نيز در سال گذشته منجر به کاهش مسافران هوايي شد اما از طرف ديگر اتوبوس ها نيز با افزايش 30 درصدي کرايه‌هاي خود نشان دادند در مسير افزايش قيمت ها از ديگران عقب نمانده‌اند.

اما با بررسي 12 گروه کالاي موثردر محاسبه نرخ تورم طبق جدول زير با آمار جالبي در اين زمينه رو به رو مي شويم:

 

 

بازار سرمايه کشورمان اين روزها اوضاع مطلوبي ندارد و بورس کشورمان که از آن به عنوان پيشاني اقتصاد ياد مي‌شود، روند نزولي را طي مي کند. شاخص کل بورس هم که به مثابه دماسنج اقتصاد است، روز گذشته به کمترين حد خود در سال جاري رسيده است. 

همچنين از ابتداي اسال تاکنون بازار سرمايه ۵۱ روز معاملاتي را به خود ديده است که از اين ميان، معامله گران شاهد ۲۲ روز مثبت براي بورس با مجموع رشد ۱۰۰۷۱ واحدي شاخص و ۲۹ روز منفي با مجموع افت ۱۰۲۸۱ واحدي بوده اند.

با دقت به آمارهاي افزايش قيمت که عنوان شد، نه تنها گره مشکلات اقتصادي کشور باز نشده است، بلکه طي دو سال گذشته اين گره محکم‌تر شده است.

با طي شدن روزها و ماه‌ها براي پيشبرد مذاکرات هسته‌اي دولت اميد بيشتري به حل مشکلات اقتصادي کشور داشته به طوري که حتي بحران آب ومحيط زيست را در در کشور به تحريم ها گره زده است، اما گذشت زمان و به عقيده بسياري از کارشناسان مسائل اقتصادي مشکلات اقتصادي کشور تنها ناشي از سوء مديريت در کشور بوده است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html